نبذة تاريخية

تأسست كلية الطب بغداد سنة 1927 بإصرار ومتابعة نخبة من الأطباء الدارسين والعائدين من اسطنبول وعلى رأسهم سامي شوكت وهاشم الوتري وصائب شوكت ويعاونهم فئة من الأطباء الانجليز وعلى رأسهم هاري سندرسن.

وتبؤ كرسي عمادتها أساتذة أطباء أولهم كان الأستاذ الدكتور هاري سندرسن ونجحت الكلية وتطورت ولا زالت تتطور وستبقى متطورة بأذن الله تعالى وبجهود كادرها المخلص دائما أبدا.

كلية الطب/ جامعة بغداد

الرسالة و المخرجات و الكفايات

Mission, Outcomes & Competencies

  الرسالة

  • تسعى كلية الطب في جامعة بغداد جاهدة لتوفير تعليم طبي ممتاز لتخريج أطباء مهيئين تماماً للعمل في العراق وأماكن أخرى، ويكونون قادرين على إكمال تدريبهم الطبي بعد التخرج.

  • يركزالمنهاج التعليمي على مخرجات التعلم   بحيث يكون الهدف تخريج اطباء قادرين على أداء مهامهم كأطباء مبتدئين في تقديم الخدمات الصحية و يمتلكون المهارات العامة المتوقعة من الطلاب الذين يدرسون في جامعة بغداد.

  • يتميز المنهاج باتاحة الفرص المتزايدة لفحص المرضى في المجتمع وتعزيز درجة عالية من التكامل بين العلوم الأساسية والطبية مع الممارسة السريرية،  بالاضافة على تيسير تعلم الطالب والاهتمام باختياراته.

  • يعتمد المنهاج على تدريس اجهزة الجسم بشكل منظومي دون الاقتصار على الموضوعات او الاجزاء ويتمحور حول جميع عوارض الامراض المحتملة

  • يستند المنهاج التعليمي على نشاطات تعليمية تكاملية متمحورة على الحالات المرضية والمرضى بالاضافة الى الأنشطة التعليمية العامة الأخرى , كما سيكون هناك تعليم منهجي منظم لبعض المكونات الرذيسية الهامة لضمان الكفاءة .

  • التدرج في التعلم الذاتي للطلية من خلال التدريب والاعتماد على  تكنولوجيا المعلومات والتعلم عن بعد.

  • يتطابق تقويم مخرجات التعلم للطلبة في اساليبه المتعددة  مع الأهداف  والمعاييرالمحددة.

  • يتلقى الطلبة تغذية راجعة منتظمة عن احراز التقدم او الضعف من خلال الاختبارات التكوينبة الكترونية وبمساعدة معلم شخصي.

  • إدارة المناهج مركزياً من قبل فريق متعدد التخصصات يضم مختلف الاختصاصات في الكلية

  • إنشاء نظام مراقبة لتقييم تنفيذ المنهج الدراسي ولدعم عملية التطوير المستمر

  • تقديم الخدمات الصحية الاولية المجتمعية ضمن فرق ميدانية من الطلبة المتمرسين وحسب الحاجة

Mission

  • The College of Medicine of the University of Baghdad strives to deliver excellent medical education to produce medical graduates who will be well prepared to work in Iraq and elsewhere and be able to undertake postgraduate training.

  • The medical curriculum will be outcome focused where the aim is to produce graduates who are able to fulfill their role as junior doctors in the local health services and who also possess the generic skills expected of students attending the University of Baghdad.

  • The course will feature increasing opportunities to see patients in the community; a high degree of integration of basic and medical sciences with clinical practice; an emphasis on facilitating student learning; and an increase in student choice as regards their studies.

  • The course will be organized on a body system basis with a progressive emphasis on learning around undifferentiated patient problems.

  • The approach to learning and teaching will be based on a spine of problem, case and patient-based integrated learning activities complemented by a range of other teaching and learning activities.

  • There will be systematic teaching of some components to ensure competence in key areas.

  • Students will become progressively more self-directed in their learning, aided by increasing reliance on IT-based and distance learning materials and activities.

  • Assessments will be closely matched to the defined outcomes.

  • Students will receive regular feedback on their progress aided by a personal tutor.

  • The curriculum will be managed centrally by a multidisciplinary team and led by a Dean of Medical Education.

  • A monitoring system will be established to evaluate the implementation of the curriculum and to support a process of continuous improvement

  • Professing of community-based health services by trained students according to need, mostly examination rather than treatment & collecting data

المخرجات

الغرض الاساس  من ألتعليم الطبي في كلية طب جامعة بغداد هو تخريج أطباء ذوي كفاءة عاليه تؤهلهم للممارسة الامنه مدى الحياة وفق ما اكتسبوه من كفاءة وإنشاء أسس لمواصلة حياتهم المهنية بما يؤمن الوصول إلى أهداف الكلية. 

تشمل هذه ألأهداف القدرة على إظهار الكفاءات في:

  • تطبيق  المبادئ ألعلميه الطبية الحيوية والمعرفة بالعلوم ألأساسية كتخصصات تكاملية في نموذج يستند إلى أجهزة ألجسم بما يخدم الممارسة السريرية.

  • تسجيل تأريخ الحالة ألمرضيه، وإجراءالفحص العام والفحص ألسريري الجهازي بالإضافة على القدرة في اختيار الفحوصات المناسبة وتفسير نتائجها لحل المشكلات واتخاذ القرارات.

  • المعرفة ألأساسية و الدواعي  للفحوصات ألمختبريه  و الشعاعية الشائعة واستخدامها الصحيح والإجراءات المطلوبة للحصول على العينات اللازمة.

  • اكتساب المهارات العملية والاجرائية الأساسية لممارسة الطبيب اليومية

  • إتباع التقنيات المناسبة للتواصل مع ا لمرضى وأسرهم وزملاء المهنة وجميع العاملين في المجال الطبي والقدرة في إدارة المواقف الصعبة.

  • تقديم الإسعافات الأولية وإجراءالإنعاش الأساسي ودعم الحياة  لجميع الفئات العمرية.

  • العمل بفعالية كجزء من فريق رعاية حالات الطوارئ في إدارة الحالات المهددة للحياة سواء كانت ناتجة عن الحوادث او الا مراض.

  • السلوك المهني المناسب والمعارف الأساسية في مبادى أخلاقيات مهنة الطب والمسؤوليات القانونية

  • اكتساب المهارات التقنية الخاصة باستخدام الحاسوب في استرجاع وجمع وتفسير المعلومات ألالكترونية فيما يتعلق برعاية المرضى و تعزيز الصحة و تقديم المشورة والمعلومات للمرضى والبحث والتعليم.

  • 1أداء المهام اللازمة لبرامج الرعاية الصحية الأولية العامة وتحديد التدابير الوقائية والرقابة اللازمة لحل المشاكل الصحية في المجتمع.

  • تطبيق طرق القياس الكمي و التعاون مع الاقران  في البحث الطبي الحيلتي والمعرفة  الاساسية في تقييم البحوث العلمية

  • القدرة على العمل ضن الفريق للتعلم المتبادل و الخدمات الصحية

Learning outcomes

  1. The fundamental purpose of medical education in Baghdad medical college/ University of Baghdad is to graduate safe competent lifelong learners and establish a foundation to continue their careers as express in these learning outcomes. The graduates will act at a defined level of competence. These include the ability to demonstrate competencies in:

  2. Application of biomedical scientific principles, method and knowledge of basic sciences as integrated disciplines in a system-based model serving the clinical practice.

  3. History taking of patient, undertake general and system based physical examination of patients, selection of appropriate investigation and interpret the results in problem-solving and decision making. Basic knowledge and indications of common laboratory and radiological investigations and the procedures required to obtain the necessary samples.

  4. Essential practical and procedural basic skills of daily doctor practice.

  5. Using appropriate communication techniques with patients, and their families, colleagues and all medical staff and managing challenging situations.

  6. Administering first aids and doing basic resuscitation and basic life support for all age groups.

  7. Working effectively as part of the emergency care team in the management of life-threatening conditions whether due to trauma or disease.

  8. Appropriate professional behavior and basic knowledge in principle of medical ethics and legal responsibilities.

  9. Technical skills in retrieving, collecting and interpretation of computer-based information in relation to patient care, health promotion, advice and information to patients, research and education.

  10. Performing the functions required for public health and primary care programs. Identifying preventive and control measures necessary to solve community health problems.

  11. Application of quantitative methods and collaborating with peers in medical research and basic knowledge of critical appraisal.

  12. Work as a part of educational and health services team

الكفايات

  1. المعلومات الطبية:

اظهار فهم التركيب والوظيفة الطبيعية للجسم ، وشرح مراحل تطور الامراض واستخدام الأساليب العلمية في تحديد اسبابها وفعالية علاجاتها.

  1. المهارات السريرية والعملية والإجرائية :

القدرة على التعرف على المرضى في الحالات المههدة للحياة  بغض النظر عن السبب ، واعطاء المعالجة الاولية المناسبة و كذلك الوصول الى المعايير المناسبة للمهارات المطلوبة في عملية رعاية المرضى.

  1. . مهارات التواصل و التعامل مع الآخرين:

التواصل بفعالية وحساسية عالية مع المرضى وذويهم بالاضافة على قدرة التواصل في تقديم المعلومات السريرية شفاهة او كتابة مع الاطباء وغيرهم من المهنيين المشاركين 

  1. المهنية

إظهار فهم المبادئ القانونية والأخلاقية فضلا عن معرفة المسؤوليات تجاه المرضى والأقران، وغيرهم من فريق الرعاية الصحية.

  1. التعلم المستند على الممارسة وتحسين الاداء:

التحري وتقييم الرعاية الصحية المقدمة للمرضى واستخدام الوسائل العلمية في تطويرها من خلال التقييم الذاتي المستمر.

  1. التعلم مدى الحياة

تبني طريقة تعلم ملزم مدى الحياة من خلال  المشاركة و الاطلاع وتحديث المعلومات للتطورات العلمية ذات الصلة في الطب

Competencies

Medical knowledge:    Demonstrate understandings of the normal structure and function of the body, explain the operative pathogenic roles of various causes and use of the scientific methods in establishing the causation of disease and efficacy of therapies 

Clinical, practical and procedural skills:     The ability to recognize patients with threatening condition regardless of etiology, and to administer an appropriate initial therapy. Achieving appropriate standards of the required skills in the patient care process 

Communication and interpersonal skills:    Communicate effectively and sensitively with patients and their relatives, in addition, to communicate clinical information both by word and in writing, to medical colleagues and to other professionals involved in patient care.

Professionalism:     Demonstrate an understanding of legal and ethical principles in addition to knowledge of responsibilities to patients, peers, and members of the other health care 

Practice-based learning and improvement:    Regarding the Knowledge concerning cultural and individual diversity issues, the graduates will manifest multicultural competence in regard to diagnosis, assessment, and intervention.

Life-long learning:     Adopt an engaged lifelong learning method to stay updated in relevant scientific advances in medicine  

الهيكل الاداري